Téma zelené tranzice budí hodně emocí, takže jde o komunikační výzvu. „Je dobré se vyvarovat role mentora nebo mesiáše, který jde spasit svět a říká lidem, co by dělat měli a co by dělat neměli. Myslím si, že to se opravdu nevyplácí, zvlášť v Česku,“ říká mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová v podcastu Trendy v udržitelnosti, který vzniká na Info.cz ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost. Žena, která komunikaci udržitelnosti přednáší na univerzitách, doporučuje hodně naslouchat, vnímat potřeby konkrétních skupin i jednotlivců a podtrhuje důležitost autencity.
Celý rozhovor si můžete pustit nebo poslechnout v audio verzi také na TOMTO odkazu.
Dobrá komunikace může například překlenout značné mezigenerační rozdíly, které ve vnímání udržitelné tranzice panují. „Moc ráda se bavím s mladší generací i s tou starší generací a poslední dobou vnímám trend, že ty generace by se rády propojovaly. Právě téma udržitelnosti může být pojítkem, protože tady se bavíme o hodnotách, o tom, jak tady žijeme, pro co žijeme, jak vnímáme odkaz našich předků a zároveň kde bychom chtěli být za 10 20 30 let,“ uvedla Šárka Nevoralová v podcastu, který vzniká ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost. Protože sociální sítě občas rozdělují a hází lidi do jejich bublin, je podle ní dobré hledat detox v offline bublině, ideálně nad tématem, které je důležité pro všechny.
Pozitivně hodnotí, že se za posledních několik let v komunikaci udržitelnosti odvedl obrovský kus práce. „Firmy už začaly to slovíčko vnímat jinak stejně jako státní instituce. Vnímáme i to, že lidé jsou na to téma poměrně citliví. Je potřeba je needukovat, ale spíš se s nimi bavit, zahájit dialog, naslouchat jim a víc reflektovat potřeby jednotlivců,“ řekla Nevoralová.
V čase se podle ní vyvíjejí i nástroje, které pro se komunikaci využívají a leitmotivem je zde zacílení a segmentace. Před pěti lety by možná sama radila využít všechny mediatipy a vést diskuzi v médiích, na sociálních sítích i pomocí nástrojů pro klientskou komunikaci. Dnes už to vidí tak, že je důležité si říct, o jaké téma konkrétně jde a zamyslet se nad správnou volbou nástrojů, protože ne všechna témata z oblasti udržitelnosti jsou vhodná na sociální sítě, ne všechna se hodí do médií. „Chce to hodně rozlišovat a strategicky uvažovat,“ podotkla mluvčí roku v soukromém sektoru za rok 2024.

Šárka Nevoralová, Komerční banka a moderátor David Mařík
I z těchto důvodů podle ní dnes Komerční banka komunikaci udržitelnosti více než dřív předběžně testuje. „Také se snažíme být argumentačně připravenější a víc komunikaci udržitelnosti vztahovat k našemu byznysu, protože se nějakým způsobem snažíme naplnit potřeby našich klientů. Dříve jsme více vedli brandovou komunikaci,“ popsala Šárka Nevoralová. Také se vyplatí vsadit na autenticitu. V její vlastní praxi to vypadá třeba tak, že pokud jako mluvčí udržitelné banky pořádá tiskovou konferenci, její účastník tam nenajde žádné papírové podklady. A pokud se rozdávají reklamní předměty, jsou udržitelné. „Jde o takové drobnosti, které ale podtrhují váš přístup a pomáhají tomu, aby vám lidé uvěřili,“ podotkla Nevoralová.
Jestli podle ní v komunikaci udržitelnosti něco nefunguje, tak je to poučování. „Je dobré se vyvarovat role mentora nebo mesiáše, co jde spasit svět a říká lidem, který by rozhodně dělat měli a co by rozhodně dělat neměli. Myslím si, že to se opravdu nevyplácí, zvlášť v Česku,“ uvedla Šárka Nevoralová.
Má být komunikace udržitelnosti věcná a bytelně vystavěná na faktech a datech nebo může lépe fungovat hravý styl? Je greenwashing na ústupu nebo na vzestupu? Jak změní komunikační praxi povinné vydávání zpráv o udržitelnosti? Sledujte celý rozhovor s Šárkou Nevoralovou.
コメント