Na konci loňského roku Plzeňský Prazdroj ukončil stáčení piva do plastu. Z více než sedmdesáti procent teď plní pivo do vratných, opakovaně použitelných, obalů, tedy sudů a skleněných lahví.
Piva v PET lahvích od Plzeňského Prazdroje natrvalo zmizí z pultů prodejen. Hlavní důvod představuje vnitřní ochranná membrána, která je nezbytná pro zachování kvality piva. Materiál z pivních PETek lze recyklovat například pro výrobu koberců, ale nelze z něj znovu vyrobit lahve. Proto Prazdroj nechal výrobu zastavit. „Rozhodnutí skončit s PET lahvemi souvisí s dlouhodobou snahou minimalizovat dopad našeho podnikání na životní prostředí. Naším cílem je maximální cirkularita obalů, to znamená využívat je opakovaně, nebo je vyrobit z použitého obalu, tedy z recyklátu,“ říká ředitelka firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje Pavlína Kalousová.
Prazdroj nabízí svá piva už jen ve skleněných lahvích, sudech, tancích nebo plechovkách. Od PET lahví upustily i další značky v rámci skupiny, tedy Gambrinus, Radegast, Klasik a nově Kozel a Prymus. „Ukončením stáčení piva do plastových obalů ušetříme ročně přes 1300 tun plastu. To vydá na řadu PET lahví dlouhou 2500 kilometrů, což odpovídá třeba trase z Plzně do Lisabonu,“ vysvětluje Pavlína Kalousová.
Jedna třetina lidí kupuje místo PET lahví plechovky, zbylé dvě třetiny přešly k nákupu klasických vratných skleněných lahví. Aby Prazdroj snížil plechovkám ekologickou stopu na minimum, stal se členem Iniciativy pro zálohování. Aktuálně je poměr recyklovaného hliníku v plechovkách 50 procent, největší tuzemská pivovarská skupina ale míří výše. „Obrovskou výhodou hliníku je skutečnost, že jej lze recyklovat v podstatě do nekonečna, přičemž kvalita materiálu zůstává stejná. V případě zavedení zálohového systému tak bude možné téměř beze zbytku vyrábět ze starých plechovek nové,“ uvádí Pavlína Kalousová.
コメント