top of page

Cítím v české a evropské společnosti silnou vůli zabývat se budoucností, říká Violeta Luca

Violeta Luca patří k nejvýraznějším zahraničním CEOs v Česku. V podcastu Trendy v udržitelnosti představila svou vizi udržitelného leadershipu. Vyjádřila se také k aktuální situaci kolem zelené transformace řízené z centrální úrovně. „Udržitelnost je správný cíl, ale v Evropě jsme zapomněli na podpůrný ekosystém, a spíše tak živili růst zeleného odvětví v Číně,“ říká výkonná šéfka tuzemského Vodafonu v podcastové sérii, která vzniká na Info.cz ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost. 

 

Celý rozhovor si můžete pustit nebo poslechnout v audio verzi také na TOMTO odkazu.



Udržitelnost se stala imperativem i pro byznysový sektor. Univerzální návod jak podnikat udržitelně, však neexistuje a každá firma si musí najít svou unikátní cestu. K tomu potřebuje osvícené a schopné lídry. „Doufám, že postupem let jsem v tom lepší a lepší, ale jistě ještě je prostor pro další růst,“ říká ke své kompetenci v udržitelném leadershipu Violeta Luca.


Předchozí zkušenost má s vedením tuzemského Microsoftu, a díky tomu i dobrou znalost nejvyšších pater korporátního světa a specifického fungování českého trhu. Udržitelnost pro ni v širším pojetí znamená vytváření dlouhodobé hodnoty pro zúčastněné strany při zohlednění standardů zastoupených zkratkou CSR. „V užším smyslu udržitelný leadership znamená rozhodování a přijímání opatření s ohledem na zítřek. Podle některých definic by naše byznysová rozhodnutí měla brát v úvahu jejich dopad na sedm příštích generací. Úkolem lídra je umožnit ostatním vytvářet produkty a služby, které nadále slouží zákazníkům při eliminaci jakéhokoli negativního vedlejšího dopadu,“ předkládá svůj pohled Violeta v podcastu, který vzniká ve spolupráci s projektem [ta] Udržitelnost..

 

Bez velkých kompromisů

Rumunská manažerka považuje za privilegium, že její současný zaměstnavatel nosí udržitelnost v erbu. Proto z jejího pohledu není třeba dlouhého ladění vlastních a korporátních představ o udržitelném směru. „Vodafone se zavázal k udržitelnosti a postupně zlepšil v této oblasti své působení. Samozřejmě jako manažer neustále vyvažujete krátkodobé finanční cíle s dlouhodobými cíli udržitelnosti a hledáte průchodné cesty bez velkých kompromisů na obou stranách,“ přibližuje Violeta.

 

Ohledně prostoru k zlepšení v udržitelném leadershipu Violeta Luca zmiňuje, že rezervy je vždy dobré začít hledat u sebe samotného, v osobním životě. „Postupem času jsme se stali silně ovlivněnými konzumním trendem a ani já jsem toho nebyla ušetřena. Je tedy namístě zabývat se tím, jakým způsobem spotřebováváme statky. Dobrým prvním krokem je třeba kupovat si lokální věci,“ přidává CEO Vodafonu.

 

V podnikání však platí, že ne pro každé odvětví se hodí stejné udržitelné řešení. „Máme různé oblasti udržitelnosti. Můžeme se bavit o energiích, dekarbonizaci, dodavatelském řetězci. Takže prvním krokem je do hloubky poznat podnikání dané entity. Poté určit kroky a cíle, které omezí dopad, a zanést je do dlouhodobého plánu. Vodafone má závazek dekarbonizace do roku 2040, ale máme i dílčí cíle. Samozřejmě nelze si stanovit plán na dekády dopředu a nehledět, co se děje okolo,“ naznačuje manažerka.


Violeta Luca, Vodafone a moderátor Jaroslav Kramer

Violeta Luca, Vodafone a moderátor Jaroslav Kramer


Vůle zabývat se budoucností

S principy udržitelnosti se Violeta Luca dle svých slov poprvé setkala u svých prarodičů. Viděla, že střídají plodiny, které pěstují, a část půdy nechávají ležet ladem. „Tenkrát mi řekli, že není možné půdu ždímat, pokud nám má přinášet obživu dlouhodobě. To je nejjednodušší princip, avšak zakořeněný ve zdravém rozumu, který bychom si jako lidstvo měli uchovat,“ přemítá Violeta Luca.

Tato dlouhodobá perspektiva je podle manažerky zásadní a je ráda, že podobný pohled má v Česku řada lidí. „Cítím v české a evropské společnosti silnou vůli zabývat se budoucností, zájem o to, co a jak děláme. V poslední době můžeme pozorovat jistou korekci v postoji ke Green Dealu, která přichází, řekněme z globální arény, nikoli evropské, což má dopad na byznys. Hovoří se o vztahu cílů udržitelnosti a naší schopnosti konkurovat Spojeným státům a Číně. Jistě to vyžaduje důkladnou rozvahu a možná se to neobejde bez revize některých dříve přijatých rozhodnutí. To by se mělo ale týkat jen krátkodobých dílčích závazků, dlouhodobý směr zůstane stejný,“ uvádí šéfka Vodafonu.

 

Aktuální situaci považuje spíše než za příležitost k zásadním revizím za pobídku k tomu vytvořit podpůrný ekosystém, který zelené transformaci dodá potřebné podmínky. „Evropa se rozhodla postavit se do čela zelené transformace. To bylo správné rozhodnutí. Ale zapomněli jsme na podpůrný ekosystém a de facto živili růst Číny v zelených technologiích. Takže nestačí přijímat závazky a tvořit legislativu. Nedávno jsem si připomněla Schumpeterovu koncepci kreativní destrukce, která předpokládá, že destrukce starého může popohnat hospodářský růst vývojem nových řešení. Ale dá se to vztáhnout i na Čínu a její elektromobilitu. Celé odvětví nastartovali tak, že v něm nechali obrovskou konkurenci v počátku více než 50 výrobců. Postupem času jich část odpadla, ale stále mají zhruba 15 silných hráčů. O nějakém kontrolovaném trhu nemůže být řeč, byla to tvrdá konkurence. Občas mám dojem, že na toto v Evropě zapomínáme,“ říká Violeta Luca.

 

 

Jaká konkrétní opatření v rámci korekce směru Violeta Luca očekává v oblasti telekomunikací? Proč za zásadní charakterovou i manažerskou kvalitu považuje transparentnost? A proč podle ní není důležité být každý den nejlepší, ale být každý den tím, kdo se nejvíce zlepšil? Sledujte podcast!

 

Commenti


bottom of page