Co přivedlo Zuzanu Holou k tématu udržitelnosti? Má návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu? I na to odpovídala Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti ve společnosti Vodafone v rámci ankety mezi Tvářemi udržitelnosti projektu [ta] Udržitelnost.
Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?
Pracovní příležitost před lety a soulad s mým životním a hodnotovým nastavením. Není mi zkrátka jedno, že si ničíme planetu pod nohama a není mi jedno, že se chováme bezohledně k přírodě, zvířatům a k lidem, kteří budou žít déle než my. A čím víc toho o celé problematice udržitelnosti vím, tím méně jedno mi to je.
Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?
Je toho víc. Moc mě baví projekt Hra o klima neziskovky Na mysli, ve které se angažuje moje kolegyně Viktorka Tenzerová. Obdivuji, jak neotřelým způsobem dokážou nadchnout mladé lidi rovnou z několika zemí. Přesně takový aktivismus spojený s cílenou, a přitom zábavnou osvětou (nejen) mladí lidé potřebují. Ale obdivuju i aktivity Marka Mencla a jeho spolku Pábení. Líbí se mi, že se nebojí kritizovat nás lidi z korporátů, že pořád neděláme dost, anebo to děláme špatně. A pak mě úplně nově nadchla ještě jedna aktivita, která se u nás ještě úplně nerozjela, a sice aplikace viaGood propojující environmentální a dobročinné projekty a ty, kteří je chtějí podporovat. Těším se, až tu bude. Jo, a v poslední době mě tedy těší i sociální sítě MŽP.
Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?
Chybí mi dlouhodobá systematická edukace a pozitivní komunikace vůči veřejnosti o potřebě zelené transformace naší společnosti. Aby snahy o změnu nebyly vnímány jako zelená demagogie, která je pro nás všechny jen nutné zlo, které nás omezuje, ale jako nutnost, neboť skutečně žijeme uprostřed klimatické krize, jejíž dopady budou mít v blízké budoucnosti dalekosáhlé následky. Je potřeba pracovat s fakty a ukazovat cestu, ne jen překážky a proč je něco nesmysl. A zároveň se bojím, že když to my jako firmy v komunikaci přeženeme, může to celé dohromady být kontraproduktivní a veřejnost nastavíme na potřebu transformace ještě negativněji. Což se už stalo např. s Green Dealem.
O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?
Právě o té nutnosti. Že není zbytí než nás styl života transformovat, protože využíváme mnohem víc jednorázových zdrojů, než tahle planeta má, je přece šílené, že overshoot day byl letos už 12. dubna. A ještě šílenější je, že je každý rok dřív. A stejně tak si vůbec neuvědomujeme, že velká část lidí kvůli oteplování nebude mít brzy kde žít a co jíst. S tím přece musíme něco dělat všichni, není to jejich vina, ale nás všech.
Ale i v oblasti sociální bychom už neměli mluvit o charitě a společenské odpovědnosti jako o něčem výjimečném, ale o tom, že rovnost a inkluze, a tedy podpora znevýhodněných skupin je něco naprosto normálního, co k našim životům patří.
Máte návod na to, jak se úspěšně vyhnout greenwashingu?
Ne 😊. Vlastně jediný – používat selský rozum, nelhat a nepřekrucovat fakta, i když třeba nejsou tak úžasná, jak by se nám hodilo. Mít na prvním místě ne PR a marketing, ale to, co opravdu děláme a hlavně proč.
Zuzana Holá vede tým korporátní komunikace ve Vodafonu a je zároveň odpovědná za udržitelné podnikání firmy a ESG. Její tým má na starosti koordinaci ESG aktivit, nefinanční reporting, audity i vzdělávání. Je také ředitelkou Nadace Vodafone, jejímž posláním je podpora technologií s pozitivním společenským dopadem. Vystudovala germanistiku na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a Německou literaturu a historii na FernUniversität Hagen. Je absolventkou GRI Certified Training Course a Business Sustainability Management Course na University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership.
Komentáre