Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci? Jaký udržitelný projekt v poslední době nejvíce zaujal Josefa Dvořáčka? Co přinese povinný ESG reporting, který zavádí pro velkou část firem Evropská unie? I na takové otázky v rámci ankety 5 otázek pro Tváře Udržitelnosti odpovídal Josef Dvořáček, spolumajitel a ředitel společnosti SONNENTOR.
Co vás osobně přivedlo k tématu udržitelnosti?
Kořeny v mé rodině. Všichni moji pradědečci byli sedláci. Můj táta byl ovocnář, učil mne od mala roubovat stromy, pěstovat ovoce a zeleninu a taky třeba včelařit. To, že jsem měl od mala trošku hlíny za nehty mne pomomohlo vnímat, že jsme součástí přírody. To vše jak je to v přírodě zařízeno mne od mala fascinovalo a vedlo k pokoře, že nejsme pány vesmíru.
Jaký udržitelný projekt vás v poslední době nejvíce zaujal?
Není to jeden projekt ale desítky. Hlavně mne fascinuje, jak se rozšiřuje komunita mladých lidí kolem nás na jižná Moravě, kteří hospodaří ekologicky a přináší dobré kvalitní jídlo nebo skvělé lokální produkty z ekologického zemědělství: třeba Herůfkovi a jejich čokoládovna v Čejči, Staňa Bíza a levandulová farma Lavandia ve Starovičkách, Ošťádalovi a jejich ekologická farma ze Svatobořic, Schmidtovi a jejich voňavá firma Rozvoněno, Ekofarma Probio a sociální podnik Jasan ve Velkých Hostěrádkách a taky parta skvělých lidí v brněnské restauraci REBIO
Jak ještě více podpořit zájem o téma udržitelnosti v běžné populaci?
Vnímám, že se v této oblasti tvoří trošku propast mezi mladší a starší generací. I když většina vědeckých studií hovoří jasně - naše planeta opravdu hoří - je těžké si přiznat, že jsme každý z nás, kdo žijeme v nejbohatší části světa, svým životním stylem i nákupním chováním k tomu velkou měrou přispěli. A hlavně se bojíme nahlas říct, že takto dále žít nejde a budeme se muset všichni trochu uskromnit v tom slova smyslu jak jsme doposud žili. To ale neznamená, že nakonec nemůžeme žít možná šťastnější a naplněnější životy.
O jaké oblasti v souvislosti s tématem udržitelnosti se podle vás stále hovoří málo?
Vnímám, že udržitelnost se propisuje do všech oblastí života, společnosti i podnikání. Jedna věc mi však leží velmi na srdci. Mluvíme o zdrojích, fosilních palivech, recyklacích a hodně zapomínáme na péči a ochranu půdy. Půda je to, co nás živí, v jedné hrsti půdy je miliardy organismů. Nepodařilo se nám toto téma dát do popředí. Když jezdím po jižní Moravě vidím všude tuny splavené hlíny po každé malé bouřce, lokální povodně jsou každý rok a hlavně tuny a tuny postřiků se stále valí do krajiny. Byť je to zakázané, zemědělci stříkají i za větrného počasí a zamořují postřiky okolní pozemky i celou krajinu.
Každý z nás si denně kupuje jídlo a svým nákupem hlasuje a může podpořit lokálně ekologicky hospodařící zemědělce, kteří vytváří zdravou krajinu kolem nás. Právě větší podíl biopotravin v našich jídelníčcích může udělat v naší ktrajině skutečné zázraky.
Co podle vás přinese povinný ESG reporting, který zavádí pro velkou část firem Evropská unie?
Musím říci, že jsem byl několikráte zklamaný jak malinké ekologické aktivity nadnárodních firem byly zveličovány mohutným PR a reklamou a pro mne byla udržitelnost uvěřitelná spíše tam, kde jsem znal majitele firem, kteří ji opravdu žili a propisovali do podnikání svých firem. Před časem jsem se u stolu jedné soutěže potkal se ESG managery několika nadnárodních firem. Musím říci, že jsem si uvědomil, že právě vtažení velkých hráčů má objemově obrovský dopad a proto jsem rád, že se udržitelnost stává určitým politickým a společenským nařízením, na které se shodly všechny státy EU. I když to má svá nemalá úskalí.
Josef Dvořáček je spolumajitelem a ředitelem společnosti SONNENTOR, která je dnes významným zpracovatelem bylin, čajů a koření z ekologického zemědělství. V SONNENTORu najdete spoustu inspirace z trvalé udržitelnosti i společenské odpovědnosti. Mají svůj areál v místě obnoveného brownfieldu, vyvíjí pro produkty nové typy obalových materiálů, které jsou kompostovatelné a minimálně zatěžují životní prostředí, vytápí svůj areál peletkami z odpadního prachu a aktivně pracují na snižování energetické náročnosti. Rozvíjí lokální spolupráci s ekologickými pěstiteli a sedláky i projekty férového přímého obchodu s konkrétními lidmi v zemích třetího světa. Dělají věci jinak a zásadově neprodávají do nadnárodních obchodních řetězců. Přesto se stává SONNENTOR obdivovanou značkou a patří dnes do společnosti nevíce udržitelných firem v České republice. Pokud navštívíte návštěvnické centrum Bylinkový ráj SONNENTOR v jejich areálu v Čejkovicích na jižní Moravě, určitě na Vás dýchne jejich originální firemní kultura.
Comments